May 10, 2011

Kempen Tasya Ke Sekolah



Maksu selalu susah hati bercerita tentang anak perempuannya berusia 4 tahun bernama Tasha yang susah betol nak dihantar ke tadika. Niat Maksu, nak dibawak anak nye yang paling cerdik dan mulut becok tu untuk mendapat pendidikan asas yang awal tapi nyatanya bila jejak je kaki si kecik tu ke tadika, mesti tangan si kecil tu kuat menggenggam baju ibu nya, mohon taknak dilepaskan sendirian tanpa ibu meneman.

Seminggu jugak la Maksu jadi teman setia Tasha, merangkap Makcik Jaga kelas tadikanya kerana Tasha akan sentiasa mengawasi Maksu dan memastikan Maksu tak ke mana-mana sepanjang kelas. Habis semua kerja rumah, basuh kain semua tergendala sebab nak bagi sokongan kat Mek Tasha nan sorang ni.

Mengetahui nasib Maksu, aku merangkap pembantu penasihat diminta bagi cadangan untuk penyelesaian.

Pada pendapat aku, mungkin Tasha tak diberi gambaran awal untuk dia menghadapi sesuatu yang baru dalam hidup dia. Jadi mentalnya belum bersedia bila dihadapkan dengan orang-orang asing dengan persekitaran asing yang dia sedang hadapi, menyebabkan dia merasa canggung dan takut bila tiba di sekolah. Mengambil contoh kes sendiri- Aku sendiri susah untuk mulakan konversasi dengan orang yang baru dikenali. Tambah pulak kalau aku tak diberitahu atau diberi gambaran awal akan berjumpa dengan orang tersebut. Makin cuba reka topik, makin canggung bunyik nye. Mungkin ada yang berpendapat aku seorang yang mudah bergaul dengan sesiapa tetapi itu semua bermula dengan baik sekiranya aku ‘berangan’ dulu… aksi dan gaya bercakap dengan orang tersebut. Jadi, proses 'beri gambaran' dicadangkan kat Maksu.

Sehari sebelum ke sekolah, aku suruh Maksu gambarkan kan Tasha…‘Esok Tasha pegi sekolah, pakai cantik-cantik, boleh jumpa kawan baru. Tasha boleh belajar sama-sama dengan kawan, makan sama-sama, main sama-sama. Seronookkkk!! Cikgu pon akan ajar Tasha nyanyi banyak lagu. Nanti balik skolah boleh la dengar Tasha dah pandai baca ABC, dah pandai nyanyi!’. Maka, dengan ayat kempen tu, Tasha is mentally ready & she's got some image & clue.

Alhamdulillah saranan aku berjaya dengan jaya-sejaya-jayanya! Esoknya, sampai je tadika, terus Tasha bergaul dengan baik dan nampak enjoy di sekolah. Hari kedua, Tasha dah boleh cakap kat Maksu “Mama balik la dulu. Nanti abes skolah baru ambik Tasha ye!”

Beberapa bulan lepas tu, aku menjunpai artikel mengenai ‘kempen ke sekolah’ dalam majalah Pa&Ma. Hehehe… Just exactly what I’d said to Maksu.

Hmmm... (Sambil berangan bawak anak ke sekolah. Pastu masa ambik anak aku balik dari sekolah, "Mama, ada Cikgu Fizik suruh kirim salam kat mama. Cikgu tu ingat mama ni kakak. Wooo~~)

2 comments:

azmi hayat said...

sebenarnye sayalah cikgu fizik tuh! jom saya blanje awak makan kt kantin. ade kuih karipap sedap.

wawashauqi said...

hehehe... awak mana bole jadi cikgu fizik. nnti student tak boleh tumpu study