Apr 9, 2010

Perhatian Kepada Designer Sekalian

Post ni merujuk kepada interior designer.
Kebanyakan tandas awam sekarang, terutamanya tandas kat 'shopping complex' tidak mesra pengguna Malaysia, amnya pengguna Melayu yang perlukan keselesaan untuk 'aktiviti pembuangan yang lebih bersih dan rapi'.

Apa yang berlaku kat aku sendiri, setiap kali 'waktu kecemasan' untuk menggunakan tandas awam, selalu je aku keluar dengan rasa 'fedap', kecewa dan hati yang sakit kepada 'designer' yang design toilet tersebut. Tak salah untuk ikut design antarabangsa, tapi biar la kena dengan gaya hidup orang kita. Kebanyakan toilet yang direka sekarang TIDAK ADA KEPALA PAIP dan sekadar pakai pancut (tak tau istilah) yang kadang-kadang (most of the time) airnya tak keluar laju pon. Da la tak laju, pastu pancut tak jauh! Cuba bayangkan kalau 'barang' yang kita nak buang lebih besar dari biasa..... Derhhh!!

One more thing, lantai! Pernah tak 'korang' teragak-agak nak 'melakukan aktiviti pembuangan' kerana kuatir dengan refleksi imej kita yang mungkin dapat dilihat dari lantai luar? Dah la gap pintu ke lantai hampir setengah kaki, lantai pulak pakai tiles tahap cermin licinnya!
Oh pleaseee...

Tuan & Puan designer yang bijak pandai, walaupun tandas adalah sebahagia kecil dari design sesuatu bangunan/ ruang, tolong jangan abaikan beberapa perkara macam ni.

No comments: