Jun 1, 2009

Officially Graduated!

Alhamdulillah...
Susah payah, jerih tangis, jatuh bangun selama 3 tahun akhirnya dibuktikan berhasil pada 30 Mei 2009 apabila diraikan bersama rakan seperjuangan Fakulti Senibina Perancangan & Ukur. Walaupon hari tersebut tak bermula dengan baik sebab salah menyebarkan info kepada keluarga yang diajak hadir besama. Pagi hari konvo baru lah sedar yang rupanya istiadat akan bermula 8.30 pagi, bukan 2.30 petang sebagaimana sangkaan aku mulanya. Sebagaimana biasa, mak bising2 pada mulanya. Tapi mungkin dah lali dengan kelalaian aku atau menghormati hari tersebut sebagai hari aku patut diraikan, dia mudah reda hari tu.

Sampai di UiTM, graduan bersama ibubapa masing-masing berbaris menaiki bas.
"Padan muka aku sorang" (Ibu & Adik smpai lewat)
Sesampai di foyer menara, aku mencari arah graduan berkumpul dan syukur melihat wajah-wajah rakan yang lain. Sebaik bunyian gamelan menerobos ke corong telinga, emosi yang tadinya sedang huru hara dan keributan tiba-tiba terpaksi pada suasana keraian. Tanpa dipaksa, otot muka mengendur dan menyorot senyum. Senyum yang menerbangkan seindah-indah perasaan ke dalam diri. Bertambah-tambau indah bila barisan graduan semakin mendekati Dewan Sri Budiman- dewan tua yang saban tahun memproses graduan menjadi alumni-alumni UiTM.

3 tahun mengimpikan ibu menjadi saksi saat ni.
Parasaan yang wujud saat berbaris menanti giliran, berjalan dengan penuh keyakinan sebaik nama disebut untuk menuntut skrol di tangan Naib Canselor dan sempat memberi 'peace' pada kamera yang mengekor langkah sepanjang atas pentas...
dinamakan sebagai 'paling manis'. Manis buat diri-diri yang telah bekorban demi melihat langkah aku di pentas tersebut. Tapi kesian ibu, dia sangkakan dia akan berada dalam satu ruang yang sama waktu tu tapi sayang ditetapkan pula ibu bapa di dewan canseleri.

Setiap gambar yang terabadi walau dalam henfon kamera cuma punya wajah ibu yang jelas riang dan syukur. Sayangnya tapi bila beliau menolak waktu aku cuba memakaikan ibu jubah konvo ku. "Pakai topi pon ok" katanya lalu rela kepalanya aku sarungkan topi tersebut. Walaupon agak terkilan tanpa kehadiran abang yang sibuk bekerja dan Encik Syahrul yang tak dapat membatalkan kelas di saat2 akhir, tapi terubat juga bila keluarga Akak Zariah (sepupu) mengunjung aku dengan jambak bunga yang lebih besar dari pemberian ibu. Bunga ketiga diterima dari Azmi yang tiba agak lewat (dari Pahang) atas sebab yang sama sebagaimana Encik Syahrul- lewat tahu sesi konvo aku yang sebenar...

Syukur juga dapat grad dengan bintang (walaupon 1 aje). Saat menerima traskrip selepas pemulangan jubah semalam, baru perasan adanya wujud 2 C yang mencacatkan transkip peperiksaan untuk 6 sem ni. Selebihnya, 21A dan 23B... (>v<)

Konklusi: Syukur

3 comments:

sourplum said...

aik
30 june?
da lepas ke konvo nye nih?
ke mei lepas
huhu

anizsDANbintang... said...

cik wawa silap mention kot..mayb bukan 30jun 2009 spt yg t'tulis..

btw, congrats ya!!

Sesuatu yg sukar didapat adalah nikmat yg plg padatkan?

^_^

wawashauqi said...

aish! silap arrrr~~
hahaha!!
thanx bdw atas peneguran ralat tsebut...
aku hnya insan yg mmg azalinya serba siap~~ ehehe