Jun 2, 2009

Siapa Rasa Dirinya Macam Kes Kat Bawah Ni?

"You shud b on d screen!" Hasanah berperi di satu hari smbil telunjuk menghala tv. Aku ketawa besar, menempelak kenyataan beliau.
" But wut shud i be? Singer? Actor? VJ? Model iklan rambut rosak layak la."
Aku pandang dia dengan muka 'ape-mende-ko-pikir-ni-hasanah'.
Tapi, sebagai kawan baik, celah mana pun aku selindungkan keinginan dari hati sendiri, Hasanah boleh kesan.

Yup! Memang aku ada keinginan muncul di tv terutama setiapkali menonton idola aku Aznil.

Tengok rancangan tu, rasa nak masuk. Tengok rancangan ni pon rasa nak masuk. Tengok orang tu nyanyi, rasa nak rampas mikrofon dan tolong sambung menyanyi untuk dia. Tengok pelakon tu berlakon kurang sikit, aku rasa nak masuk skrin tv dan cakap "Bak sini bagi aku plak blakon!"

Impian aku memang impian dalam katogori poyo. But f*&%, i dont give a damn! Biarpun aku sedar bakat aku tak la sehebat mana- hidung kemek, pipi kembong, nyanyi pon macam ayam, berlakon teater pon suara tak sampai. Tapi aku perlukan jalan untuk meneroka minat sendiri. Bertahun-tahun aku abaikan minat sebab dengar cakap orang minat aku tak kemana.

Encik Syariman, supervisor praktikal aku pon pernah cakap, "Satu hari bila kamu da bekerjaya macam saya, kamu akan rasa benda-benda tu semua tak penting"
Aku tanya balik kat dia (dalam hati aje)
"Abang dah hidup stabil macam ni, abang pernah tak ada rasa sesal dalam diri?"
Ya, aku tak nak wujud sebarang rasa kesal walau satu hari da punya kerjaya dan hidup yang stabil hanya sebab aku ada impian yang tak tercapai dan ada kebolehan dalam diri yang terabai. Dan aku tak nak jugak satu hari Tuhan tumpulkan kebolehan sebab aku tak manfaatkan ia selama duduk ia dalam diri.

Saban hari aku tonton dan baca iklan ujibakat tapi setiapkali jugak aku biarkan peluang tu dimakan masa. Pernah tgk iklan fair&lovely;
Seorang gadis tersenyum2 menonton iklan ujibakat pembaca berita tapi bila tengok diri kat cermin, terus snyuman dia mengendur.
Tergelak aku tengok iklan tu. Situasi sama macam aku. Aku rasa skrin tv bilik walau 14" inci cuma, terlalu besar untuk aku yang bakat entah la sebesar mana pon. Setiapkali datang tekad utuk mencuba, datang suara halus yang jahat yang mengecil-ngecilkan diri.

Tapi aku percaya keajaiban yang terselindung pada peluang. Mungkin hari ni aku cuma berteleku di meja makan sambil mengepulkan awan angan-angan di ubun setiap kali menonton tv, tapi mana tau, kalau muncul keberanian satu hari, org lain pula menapong dagu melihat aku di dalam tu. Ahaks! (Sambil ambik pemadam dan cepat-cepat padam awan kat atas kepala)


p/s: Hafiz da lepas~~ Aku bila lagi...

9 comments:

sourplum said...

hafiz tu sape
ko msuk raja lawak la

Fareeza Suhaimi said...

ahahahha tak menahan ko Wa...apis yg srius tu pon lom bape nak naik lagi...tp tkpe...kalo ade rezeki ok boleh je..jadi the next along pintar pon ok ah kan! ihhiih just kidding!

wawashauqi said...

amende along pintar tu?
hafiz tu kwn ktorg. quit id jd plakon. tmbhn je

wawashauqi said...

Haish! Takmo la bahan bahan aku...
Stiap org ada impian beb!

sourplum said...

bgus la die
satu kepuasan tu buat ape yg kte minat
aku nk quit engineer la
nk jual bju je
lalala~

dlu aku ykin tau dgn buat bju je aku le hidup
tp skg cm kurang ykin cket la
haih~

sonik-malam said...

pada aku, nafas populariti bukan kepuasan hidup yang hakiki...
even kau tolong mak kau pegi kedai dgn hati yg ikhlas pun kepuasannya tak tergambarkan...
semudah melirik senyum ikhlas...
ape lagi menyambut senyuman jujur terima kasih dari mereka-mereka...
bagi aku mengecap keharmonian adalah kepuasan hidup bagi aku...dan lagi bermakna jika kita terlibat dalam membina keharmonian tu...

p/s:aku nk pegi pesta malam indonesia 3!!yeahh!!

wawashauqi said...

kepuasan bagi aku pulak bila minat berhasil dan impian tcapai. aku bkn skadar nak popular. kepuasan dowh dapat buat benda yg impikan. dapat tgk kite ekspreskan keinginan pengarah filem dgn baik dsbbkan bakat kite-contohnye. sourplum, takkan putus asa plak? biasa la ujian dtg menguji tu. pngajaran kan. keep up manfaatkan kurniaan tuhan dan minat. at least kite tak mcm mat2 remp, mat2 pit, mat2 sowuteve lain yg takde arah tuju.

sourplum said...

ye. aku xisap dadah wawa

wawashauqi said...

yeah!! belia bunci dadah!! hehe~~