Oct 13, 2008

The Proposal....


10 Oktober 2008… Seorang gadis bernama Wawa Shauqi merupakan antara gadis paling gembira hari tersebut. Dihadiahi naskah ke 39 edisi terhad buku KAMI oleh Azmi Hayat, (siap dengan sign pelakon2 filem KAMI), aku dibawak pulak nonton realiti adaptasi buku tersebut di TGV JJ Ipoh. Walaupon ketinggalan 15 minit babak pertama filem KAMI, kuasa serapan filem tersebut terhadap aku agak kuat bila mana ending ceritanya mengkantoikan jiwa macho aku dan aku menangis tersedu2 menyaksi kematian Abu, watak fav aku dalam citer ni. Tahniah buat Fariza Azlina Isahak atas kerja keras dan tuah dapat pelakon bbakat utk menjayakan idea filem hebatnya. Mmg sangat ‘in KAMI mood’ la hari tersebut!

Aku dan Azmi, masing2 tak sempat menjana tenaga sblom mulakan date hari tu. So, lepas bersama berdiskusi dan berkomentar ttg filem KAMI yg bg aku sgt sempoi dan touching dan bjaya mmbawa tema psahabatan, aku dengat rela dibawa azmi ke Secret Recipe.
Azmi hanya memberi aku kuasa utk mmilih lokasi tempat dduk. Masa aku menyambut huluran menu dari waiter Sec Recpe, Azmi agak tak bminat menyentuh menu dan order makanan. Sedang nak bkira dngan diri sendiri untuk nak rasa segan atau tak, aku trus oder carrot cake mmandangkan perut pon da lama bikin dondang sayang.

Tapi tak lama pastu, Azmi ke kaunter… agak lama la jugak sampai aku dapat hidu yang Azmi sedang bikin komplot dgn orang2 kat situ. Telintas jugak la tekaan yang agak jahat kat kepala aku ni, kot la Azmi nak pedajal aku taruh julap dalam kek yg aku oder. Hati aku meyakinkan aku yang ‘there must b somethg!!’

Bbrapa minit sekembalinya Azmi kat meja, aku pandang Azmi dengan rasa musykil. 5 meter dari kdudukan mata aku, aku nampak sorg waiter bawak sejibik kek coklat menuju ke meja ktorg dan mmbuatkan kepala ngan jantung aku bekerja keras dengan tiba2 utk buat aku jadi glabah. Cepat2 aku kawal kadar hasilan adrenalin… tapi menyedari ada tulisan kat atas kek tu buat keterujaan+keterglabahan aku bertambah.

Azmi pandang aku (he wuz so cute wit dat face at dat moment), tarik tangan aku dan sebut ayat yang tertulis atas kek tu…. “WOULD YOU BE MINE? PLEEEEEASE…”. Rasa macam nak bergolek ke lantai dan menyorok bawak meja pon ada time tu. Tapi menyedari reaksi tersebut adalah reaksi tak normal sebagai seorang yang sedang tergamam, aku hanya mmpu mmbiarkan muka aku melahirkan prasaan yang ada dalam hati masa tu. Sebelum rasa nak kuis ketepi pkataan ‘no’ atas kek tu, aku mengalami 18 saat perasaan terharu, teruja, tak terkata, gembira, tak tersangka2 dan macam2 lagi la sampai mulut aku hnya mmpu ternganga tanpa dapat jawab sepatah pkataan yg mudah untuk diucap iaitu “YES!” .

Azmi redakan muka kiutnya dengan senyuman dan ucapan terima kasih dan patah2 hikayat ttg sejarah kami dipertemukan dan prasaannya masa kali pertama nampak aku. Dan dalam kurang 1 minit lepas tu, kami telah rasmikan status kami sebagai pasangan kekasih… Syukur Alhamdulillah… Kami lanjutkan rasa syukur dengan doa semoga walau apa jua ujian yang bakal kami lalui, Dia yang Maha Berkuasa akan kekal menyatukan kami dalam berkatNya… Aminn…
Terima kasih Azmi Hayat… Kek tu sedap! Budak2 studio suke! Tapi kite tak kesah! Sedap tak sedap, yang penting, kite suke sangat moment tu! Buat kite rasa macam sedang blakon dalam filem adaptasi novel Nicholas Spark. Huahahaha! Sayang kamu!

p/s: Sbb peristiwa ni, budak2 studio yang cacat2 belaka bagi gelaran “CEKEBI” kat aku- derived from the words “wudcubi mine?” Cacat la korg! Hahaha!

7 comments:

sourplum said...

sweet nye..
xpnh aku wt bnda2 cmnih
mnx tnjuk ajar ye azmi
lalala~

::askmie:: said...

thanx dear. syg kamu juga!

sourplum: ak tak tao sgt doe menda2 camni...

wawashauqi said...

Tetiba rasa bertuah....(muka merah dgn tetiba)

atiqbaek said...

soooo...romantic!!
haaa..chum..bersin..hua3!!
hope,sweet selame2nye..aminnn~~

wawashauqi said...

aminn...
azmi, dengar tu doa atiq!
sweet slama2 nye taw!

::askmie:: said...

ameen.. u pun same gak k!!

sueabubakar said...

azmi~~~power tul bab2 romantic ni eh!

kak wawa jage azmi hayat tu leklok..jgn main kayu 3,4,5,6..
hahaha..gurau je!

cherio~

p/s:me? kawan azmi yg cute gak~:p