Sep 18, 2008

kawan macam cermin!?


Niat membikin blog sndri dah lama aku peram tapi atas sbb semulajadi yang maujud dlm diri sjak azali, iaitu- sukar memulakan langkah, niat tsebut ttangguh bertahun-tahun. Apa2 perkara yang nak dbuat, stage yg paling ssh aku nak hadapi adalah stage "bmula". Congrat me cuz i already step ahead!

Stage kedua paling ssh aku nak lalui adalah stage "selepas bmula". Kerana itu, aku masih tak tau topik apa nak aku kandungkan utk blog aku ni. ('Alasaaaannnnnn' bak kata Encik Haris)

Buat cubaan melangkah ke step strusnya, aku susurkan cerita ttg perkara yang obses didiskusi scr monolog oleh diri iaitu cermin. Cermin yang aku maksudkan bukan lah cermin yang bole pantulkan imej manusia huduh tiapkali korg bdiri depannya tu tapi cermin yang seringkali tertawa bila kita tertawa dan jarang skali ikut menangis bila kita mnangis. Cermin yang dmaksudkan adalah 'kawan'. Kenapa cermin? Sbb sifat kawan macam cermin jugak. Logiknya, mereka adalah refleksi diri kita sendiri. setuju tak?

Tak percaya, cuba jawab teka-teki ni. Sapekah perempuan yang duduk di atas motor mat rempit yang korang slalu nmpak masa berhenti kat dpn traffic light tu? Sape? Minah rempit? Betul la tu! Betul la apa yang aku maksudkan tadi-kawan adalah cermin. Mana nak tau minah tu minah rempit? tah tah, awek yang die tunggang tu kakak die or mak si minah rempit(versi howt). kite kata ppuan tu minah rempit sbb die dok dgn mat rempit. Cuba ppuan tu dduk dekat sblah ustaz.(dgn kod pkaian yg mungkin agak sopan). Musti ppuan tu dianggap sama alim dgn ustaz tu.

Geddit?? Tak paham gak, gi hantuk kpala kat dinding sambil ckp "wawa explanator yg terukk". Bila dah tau kaitan ttg kawan dan cermin, barulah aku faham pesan mama kenapa kita mesti mmilih kwn. Bukan skdar utk jaga jati diri yg mak ayah dah bentuk utk besarkan kita tapi jugak nak jaga diri dari fitnah. Kerna sifat kawan yang macam cermin ini juga, aku berpegang pada 2 prinsip ni "peduli ape orang nak kata pasal kita sbb tak de org yg betul2 kenal diri kita slain diri sndri" dan " suka mana pon kite pada kawan tu, akarkan kebaikan diri pada asalan".

Sekian...lu pikir la sndri...aslmkm (dgn nada nabil)

6 comments:

rose said...

kagum ak dgn kebijaksanaan mu berpuitis wahai gadis kacak...
hahahahaa....tapi xpatt btul ko ckp makcik tu rempit....
hahahaha...
kawan mmg senang nak dpt, tapi nak dpat teman,sahabat, yg btul2 serasi...sanggup berkorban dan sentaisa bersama kt bila kt sedih dan gembira...dan xmengambil kesempatan terhadap kita sebenarnya sgt sgt susah....=]

sourplum said...

ape nk pk complex2
jual bju da la

Fareeza Suhaimi said...

ayat nak ala ala ahmad shakespeare masuk melaka. a good start i should say~aja aja fighting!

ameirul azraie said...

welcome to blogsphere

hasanah said...

wa...baik ko buang gambar tu!!!!

wawashauqi said...

gambar ape hasanah?