Sep 25, 2008

perihal GOYANGKAKI







Sejarah nama Goyangkaki:
Aku punya sorg kwn nama dia Syosyeh (bkn nama sbenar) yang obses dgn pengunaan nama 'goyangkaki design' dalam stiap hasil kerja dia. Even kalo kerja kumpulan dia dgn aku pon, di akhir hasil kerja tu dia akan letak 'by goyangkaki design'. Sebagai student ID, yang kononnya obses dgn kos sndri, kami simpan hasrat utk gunakan nama tu sbgai nama bakal firm kami nnti.





Tibalah satu hari ni, waktu bbual dgn sorg rakan yg dberi nama A, aku lahirkan hasrat nak mengikut arus obsesi remaja masa kini, iaitu mmbikin 'bisnes tee'. Kami cari 'nama' paling gerek utk brand tshirt yg akan kami buat dan dalam bnyak2 nama yg diproposed, 'goyangkaki' juga yg menang vote. Makanya, goyangkaki dijadikan sbg nama rasmi grup utk kami btiga masa tu-aku, syosyeh dan A. Tapi da masuk bulan ke4 sejak hasrat tsebut skadar dperam tanpa sbrang tindakan lanjutan. Aku paksa si A dan syosyey utk kuarkan rm$00 sorg, lalu tanpa pk panjang kami beli 30 helai baju kosong dan dbahagikan 3 utk kami bertiga kuarkan dsign masing2. Masa tu, goyangkaki buat hand painted dsign lagi. Dan hasilnya, kami jual kat UIA. Penghasilan dan jualan kami yang ptama, ktorg bnyak buat silap dan sepakat belajar dari ksilapan.

Tak lama pas kami advertise 'goyangkaki' kat frenster, sorg kawan dr Mlaka yang amat bbakat bnama Ash, kontek aku. Kerana bakat die yg superb, aku dan Syosyeh spakat amik die utk jd ahli yg baru, menggantikan A. Since then, goyangkaki melangkah dengan lebih yakin. Apa yang lebih bes, hala tuju kami tak bcanggah- nak hasilkan tee sbgai hasil karya seni utk dikongsi dgn org ramai, (bukan stakat bukak adobe dan taip pkataan dan slogan yang kononnya gerek utk diprint atas tee dan djual). Dengan design baru dari Ash,dan kualiti print & tee yg better, kami buat jualan kedua kat UTP sbnyak ~60 helai dan semua habis djual!!(tggal sampel je).. Alhamdulillah... Aku sgt hepi!! Bukan je sbb sambutan pembeli tapi aku make frens dgn ramai org from diff labels: Cotton Art, Art Syndrome dll. They r so supportive.
Mungkin ujung tahun ni, kami nak kuarkan produk yg lain lak, yg stil dlm prancangan...

7 comments:

wawashauqi said...

Tarikh jualan kedua sama dengan tarikh aku stat kenal dgn makhluk sorg ni...yg paras rupanya mjadi inti bualan kwn2 aku. Bkn sbb parasnya yg ensem tapi sbb mulutnya yg lebih kurg macam Donald Duck. har3

::askmie:: said...

donald duck?? wow! so cute!!!

ameirul azraie said...

ceh.aku baru nak komen, skali dua ekor nate ni dh ade kat sini.haih.

terbangMalam said...

apsal ash(bukan name sebenar) je ditulis dgn bukan name sebenar??
sapekah die??benarkah??kah??

wawashauqi said...

nama sebenar ash nia adalah terbang malam...ehehe...ash, nnti aku tulis dokumentari pasal ko. hohoho

syosye said...

a'ah la wawa, ak knl bdak syosyeh tu...bgs budak nya...=]

~aWeEn~ said...

wawa x ingt aku pong~

sobs...